Negostoljubivost i nasilje u vjeri
Lk 9,51-56
Pripremio: fra Ivan Šarčević
Srijeda, 5. listopada 2011.
Osobito se roditelji, a naročito majke, znaju žaliti kako njihova djeca ne
idu u crkvu, kako ne mole Boga, kako se loše ponašaju, uzimaju drogu, piju, ili
se neprikladno žene i udaju, ili ne žene i ne udaju, kako se dakle ne vladaju
onako kako bi njihovim roditeljima bilo po volji. Često i s pravom roditelji se
pitaju kako je moguće da od njih nastaju izopačena djeca. Ima slučajeva kada od
loših roditelja budu dobra djeca, kao što i od vrlo dobrih roditelja znaju
postati vrlo opaka i zla djeca. Nema pravila. Sigurno je da je odgoj težak i da
uz poštivanje ljudske slobode i osobnoga puta, svatko treba drugome kazati
iskreno i s ljubavlju što misli da bi mu bilo najbolje za život. Također je
važno da nitko od nas neće biti pitan niti odgovarati za ono što nije kriv, a
često nismo krivi za zloću drugih, makar oni bili i naši najbliži. Odatle ne
možemo na sebe navaljivati teret odgovornosti koji nije naš.
Ima s druge strane takvoga nasilja, i onoga duhovnoga u obitelji i našim
odnosima gdje otac, majka ili netko od djece provodi svoju bahatost, pobožni
teror nad drugima. Ima među nama ljudi onih koji su nasilni i u vjeri, koji
misle da su na ovoj zemlji zato da spašavaju i Boga i ljude. Ima, dakle, onih
koji su spremni uništiti druge da bi pokazali kako su oni našli pravi put.
Evanđelist Luka u svome evanđelju izvještava kako su Isus i njegovi
učenici, na putu u Jeruzalem, prolazili kroz neko samarijsko selo gdje su
namjeravali konačiti. Mještani se međutim pokazaše negostoljubivi i ne htjedoše
ih primiti. Na zatvorena vrata, dvojica učenika, vjerojatno zato i nazvani
gromovnicima, dvojica braće Jakov i Ivan, zatražiše od Isusa da im dopusti da
izmole oganj s neba kako bi spalio njihovo selo.
Što Isus čini na zahtjev svojih učenika da od negostoljubivog sela, od sela
nevjernika, učine sprženu, očišćenu zemlju? On ne udovolji svojim učenicima,
nego ih – piše Luka – ukori, i povede ih u drugo selo.
Od pamtivijeka pa sve do danas mnogi vjernici bi ognjem i mačem, nasiljem i
ubojstvima utjerivali svoju vjeru u druge, osvajali svijet i zemlju bezbožnika
i inovjernika za svoga Boga. Isus je jasan. Tako se ne smije činiti. Treba po
svijetu ići bez nasilja i terora, na negostoljubivost treba odgovoriti potragom
drugog mjesta za boravak.
A kako kod nas stvari stoje, nema ni govora o molitvi da Nebo spali selo
drugoga, jer rijetko tko želi i proći ulicama i naseljima onih drugih, u istom
selu, gradu, u istoj domovini. I vjernici i nevjernici, gotovo svi, bili bi
najsretniji kada bi netko umjesto njih očistio zemlju od njihovih
negostoljubivih protivnika i neprijatelja.
Kako smo daleko od toga da nas uopće stigne ikakav Isusov ukor.